Reklamacja towaru

Email Drukuj
(1 głos, średnia ocena 5.00 na 5)

Pan Nowak zakupił w sklepie osiedlowym odkurzacz marki XX, za kwotę ponad 3500 zł, który według zapewnień sprzedawcy swoją nowoczesną technologią, ekonomicznością, szybkością, skutecznością odkurzania oraz bezgłośną pracą jest wyjątkowy i przebija wszystkie inne odkurzacze na rynku. Tymczasem już w czasie pierwszego odkurzania (parę dni po zakupie) okazało  się, że ów wspaniały sprzęt nie tylko wcale nie jest cichy (o czym poinformowali naszego bohatera sąsiedzi) ale w dodatku „słabo ciągnie” co znacznie wydłuża czas odkurzania, a tym samym zwiększa pobór prądu. Pan Nowak nie jest zadowolony z odkurzacza, ma paragon i zastanawia się nad oddaniem go do sklepu, nie wie jednak czy może tak zrobić, zwłaszcza że w sklepie wisiała odstraszająca informacja z napisem: „Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się!”.

Dręczący pana Nowak problem to również istota problematyki reklamacji zakupionego przez konsumenta towaru, która uregulowana została Ustawą „o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Przepisy tego aktu wprowadziły pewne zmiany w stosunku do zasad reklamacji obowiązujących wcześniej. Wspomnianą ustawą wprowadzono nowe w polskim prawie konsumenckim pojęcie niezgodności towaru z umową (w miejsce dotychczasowej tzw. rękojmi za wady), zmiana ta polega przede wszystkim na tym, że niezgodność towaru z umową nie musi wcale oznaczać defektu, jakiejś konkretnej wady rzeczy. Wystarczy, że dany towar nie posiada cech o istnieniu, których w momencie zakupu byliśmy zapewniani. Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową trwa przez okres 2 lat licząc od momentu zakupu. Wracając, zatem do naszego bohatera- był on przez sprzedawcę zapewniony, że zakupiony odkurzacz jest ekonomiczny, cichy, niezwykle skuteczny i szybki, tymczasem okazało się, iż żadnej z opisywanych cech nie posiada - czyli już w momencie wydania niezgodność z umową (albo jej przyczyny) istniała. A zatem fakt, że towar nie jest taki jaki wedle zapewnień czy informacji miał być oraz fakt, że od momentu zakupu minęło zaledwie kilka dni oznacza, że nasz bohater skutecznie może feralny odkurzacz reklamować. Jeżeli tak jak pan Nowak zdecydujemy się zareklamować zakupiony produkt musimy koniecznie pamiętać o paragonie – bez niego nie mamy dowodu nabycia towaru u danego sprzedawcy, a także o tym że niezgodność z umową powinniśmy zgłosić w ciągu 2 miesięcy od momentu jej stwierdzenia. Teraz pozostaje nam dowiedzieć się czego możemy się od sprzedawcy domagać.

Ustawa „o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej”, przyznaje nam prawo do żądania w pierwszej kolejności nieodpłatnej naprawy bądź wymiany rzeczy, przy czym wybór należy do nas konsumentów, jeżeli jednak:

  • konsument nie może żądać wymiany bądź naprawy gdyż są niemożliwe albo zbyt kosztowne, albo
  • sprzedawca nie naprawi (wymieni) towaru w odpowiednim czasie, albo
  • naprawa albo wymiana oznaczałaby dla konsumenta poważne problemy

to wówczas możemy żądać od sprzedawcy albo odpowiedniego obniżenia ceny rzeczy albo możemy od umowy odstąpić- wybór w takiej sytuacji należy do nas samych. Od umowy odstąpić nie możemy tylko wówczas,  gdy niezgodność towaru z umową jest nieistotna.

A zatem pamiętajmy, że nie tylko w sytuacji gdy zakupiona rzecz ma ewidentną wadę ale także gdy towar nie jest taki jaki według umowy (zapewnień sprzedawcy, informacji, oferty) być powinien, mamy prawo do skutecznej reklamacji.

Hanna Bukowska LL.M.



Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież